07 April 2009

Allah Maha Mengetahui

Bismillahir rahmanir rahim.



Alhamdulillah, syukur pada Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Selawat dan salam ke atas Junjungan tercinta nabi Muhammad sollallau ‘alaihi wasallam. Amma ba’du;



Al-asmaul husna bermaksud nama-nama Allah yang indah. Terdapat 99 nama-nama Allah dalam al-Qur’an al-Karim. Panitia ingin menyentuh tentang “al-‘Alim” bermaksud Maha Mengetahui.



Allah subhanahu wa taala yang bernama “al-‘Alim” mengetahui meliputi semua perkara, perkara ghaib mahu pun nyata kerana firman Allah subhanahu wa taala:




عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ.

سورة الأنعام: 73

Bermaksud: Dia (Allah) yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, dan Dialah (Allah) Yang Maha Bijaksana lagi Maha mendalam pengetahuanNya.



Segala perbuatan manusia tidak akan terlepas dari pengetahuan Allah subhanahu wa taala. Tidak kira berselindung dari pandangan manusia namun ia tetap dalam pengetahuan Allah subhanahu wa taala. Segala perkara ghaib yang tidak dapat dicapai oleh pacaindera manusia tetap di sisi Allah subhanahu wa taala segalanya nyata.



Sebagai seorang Islam yang mengaku dan beriman dengan adanya Allah, beriman dengan hari akhirat dan beriman adanya malaikat yang sentiasa mencatat segala amalan baik dan buruk sepatutnya merasa dan merendah diri dalam apa jua perkara. Kerana perbuatan kita yang dilakukan di sebalik tabir tetap diketahui Allah.



Semua perkara yang dilakukan akan tetap dihitung dan dihisab di akhirat kelak. Tidak siapa yang terlepas dari mahkamah yang maha adil di padang mahsyar. Setiap amalan akan mendapat balasan yang setimpal.



Hisablah diri sebelum diri dihisabkan.



Wassalam.

1 comments:

Panitia Pendidikan Islam said...

Panitia:
salam kepada semua. Jangan terlalu bersangka buruk terhadap sesama muslim keran ditakuti ke lembah munafik.

Post a Comment

Motto


"BERSAMA MEMBENTUK INSAN RABBANI"

Bersama-sama mencipta kecemerlangan SMKB berlandaskan prinsip-prinsip Islam.