12 March 2009

Teka-teki Imam al-Ghazali

Assalamualaikum.
Selawat dan salam ke atas Rasul tercinta.

Panitia ingin berkongsi sedikit ilmu berupa teka-teki yang amat berguna kepada kita semua, iaitu teka-teki imam al-Ghazali, antaranya;

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya Teka-teki :

Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid-murid menjawab;
Murid pertama: "Orang tua"
Murid kedua: “Guru"
Murid ketiga: "Teman"
Murid keempat: "Kaum kerabat"
Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati (Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?
Murid pertama: " Negeri Cina"
Murid kedua: “Bulan"
Murid ketiga: "Matahari"
Murid keempat: "Bintang-bintang"
Iman Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali kemasa yang lalu. Oleh itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari yang akan datangdengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.

Imam al-Ghazali: Apa yang paling besar di dunia ini?
Murid pertama: "Gunung"
Murid kedua: “Matahari"
Murid ketiga: "Bumi"
Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah al-A’raf:179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

Imam Ghazali: Apa yang paling berat di dunia?
Murid pertama: "Baja"
Murid kedua: “Besii"
Murid ketiga: "Gajah"
Imam Ghazali: Semua itubenar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah al-Ahzab:72). Tumbuh-tumbuhan binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika ketika Allah s.w.t. meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah s.w.t. sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali: Apakah yang paling ringan di dunia ini?
Murid pertama: "Kapas"
Murid kedua: “Angin"
Murid ketiga: "Debu"
Murid keempat: “Daun-daun”
Imam Ghazali: Semua jawapan kamu itu bnar, tapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Cara-cara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat. Apabila bersukan ramai bersorak untuk kemenangan tapi, seruan ‘Hayya ‘alal falah’ (marilah menuju kejayaan) ditinggalkan. Hisablah diri sendiri.


Imam Ghazali: Apakah yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid-murid dengan serentak menjawab: “Pedang”
Imam Ghazali: Itu benar, tapi yang paling tajam sekali di dunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti dan melukai perasaan saudaranya sendiri. (Teguran membina dialu-alukan).

Saudaraku semua!
Ingatlah tugas, kerja, pangkat, gaji, taraf hidup kita sekarang adalah pemberian Allah s.w.t.. Dia berikan semua ini untuk memudahkan kita beribadat, kerana diberikan rezeki (gaji) yang tinggi. Jangan abaikan atau lalai dengan solat lima (5) waktu yang hanya dikerjakan selama 5-7 minit sahaja. Dikhuatiri akan ditarik balik segala nikmat tersebut dan merana sepanjang hidup dengan kesusahan. Peliharalah SOLAT? Selagi Allah s.w.t. masih mentadbir kita ini. Insya Alah.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Motto


"BERSAMA MEMBENTUK INSAN RABBANI"

Bersama-sama mencipta kecemerlangan SMKB berlandaskan prinsip-prinsip Islam.